Digitale kiosk als alternatief voor een knipselkrant

Digitale kioskSteeds meer artikelen uit Nederlandse dag- en weekbladen zijn via internet al even snel beschikbaar via verschillende digitale kiosken als via de gedrukte edities.

Wanneer u vooral geïnteresseerd bent in een knipselkrant die een overzicht vormt van nieuwsberichten waarin uw bedrijfs-of merknaam wordt genoemd, dan is een digitale kiosk een aantrekkelijk en zeer kosten efficiënt alternatief voor de traditionele knipselkrant.

Bij de meeste digitale kiosken kunt u zogenaamde allerts aanmaken waardoor u automatisch via email een attendering ontvangt als uw bedrijf of organisatie genoemd wordt in een bericht. Als u het bericht belangrijk genoeg vind kunt u het via dezelfde kiosk tegen een geringe vergoeding meteen op uw scherm krijgen.

Hoe nuttig een dergelijke aanpak via een digitale kiosk kan zijn hangt vooral af van de eenduidigheid van de opgegeven zoekterm(en). Wanneer een bedrijfsnaam bv overeenkomt met de naam van een buitenlandse politicus kan dit tot veel ongewenste mail leiden. Hoe dan ook, u betaalt bij een digitale kiosk uiteindelijk alleen voor de artikelen die u echt leest.

De digitale kiosken zijn over het algemeen direct aangesloten op de database van de uitgevers of een digitale knipseldienst.

De bekendste Nederlandse digitale kiosken op een rijtje.

Villa Media, het magazine over journalistiek, heeft een proef op de som genomen en geeft in een overzichtsartikel de voor en nadelen van de verschillende aanbieders weer. Het artikel ‘Welke digitale kiosk is de beste?’, is te lezen via MyJour en alle andere  bovengenoemde kiosken.

Digitale kiosk en privacy

Vrijwel alle kiosken hebben het gebruiksgemak hoog in het vaandel staan. Het kopen en weergeven van een gewenst artikel verloopt meestal via enkele muisklikken. Wel moet u vooraf een account hebben aangemaakt en ingelogd zijn.

Sommige digitale kiosken zoals Blendle, hebben het karakter van een social media toepassing. Hierdoor kan het zijn dat u via u gebruikersnaam of mailadres onbewust informatie openbaar maakt over welke artikelen u leest en eventueel deelt.

Als u namens een gerenommeerd bedrijf het nieuws volgt, of wellicht zelf een bekende persoonlijkheid bent, dan kan het raadzaam zijn hier rekening mee te houden bij het aanmaken van een account. U kunt bijvoorbeeld eenvoudig een gmail mailadres gebruiken in plaats van het mailadres van uw bedrijf.