Online knipselkrant

online knipselkrantDe online knipselkrant is vooral bij een dagelijkse editie de meest (kosten)efficiënte knipselkrant. Deze knipselkrant kunt u bovendien ook in eigen huis laten maken. Doordat de online knipselkrant in feite geen knipselkrant is maar een verzameling hyperlinks, er is geen accreditatie bij bureau Clip voor nodig en u hoeft geen knipseladministratie bij te houden.

Wat u wel nodig heeft is een abonnement op alle volledige online edities van dagbladen en ander publicaties die u wilt opnemen (of laat opnemen) in uw knipselkrant. Uiteraard moeten alle lezers van de knipselkrant ook over een (bedrijfs)abonnement op de desbetreffende kranten beschikken. Bij een dagelijkse knipselkrant van een gemiddelde omvang is deze aanpak meestal aanzienlijk voordeliger dan een knipselkrant die hardcopies of bestanden bevat van de oorspronkelijke artikelen.

Het verschil tussen de online knipselkrant en de zg klassieke knipselkrant is dat de lezer geen knipsels krijgt toegestuurd maar een overzicht met actuele headlines die gelinkt zijn aan de bron van de nieuwsberichten. Dit zijn de kranten artikelen zoals die in de print edities van de dagbladen van de desbetreffende ochtend staan. De links leiden naar de besloten gedeeltes van de verschillende dagbladen en niet naar bestanden die op een andere server staan of via email worden meegestuurd.

Het gaat hier dus uitdrukkelijk om links naar de oorspronkelijke bronnen. Als u een digitale versie van een knipsel op een eigen server zet en daar een link naar aanbrengt moet u natuurlijk wel afzonderlijk auteursrechten afdragen.

In de meeste  online knipselkranten van A4-Nieuws staan ook headlines met links naar artikelen op de openbare websites van dagbladen, hierbij gaat het vooral om actuele berichten die nog niet in de print editie zijn opgenomen. “Online knipselkrant” verder lezen

SEO Eenvoudige tips om meer lezers uw artikelen te laten vinden

De afkorting SEO staat voor search engine optimization, in het Nederlands zoekmachine optimalisatie genoemd. Met zoekmachine optimalisatie wordt de aanpak en procedures bedoeld die als doel hebben een website of specifieke pagina zo goed mogelijk vindbaar te maken via zoekmachine zoals Google en Yahoo.

Hoe goed uw website gevonden wordt via zoeksmachines hangt af van veel verschillende factoren. Hieronder geven we enkele tips waarmee u eenvoudig bij het produceren van content al kunt zorgen voor een betere SEO.

De factoren die naast content meewegen voor het uiteindelijke resultaat zijn  de onderliggende structuur van uw website, zoals dat door het gebruikte content management systeem wordt aangelegd. Het aantal websites dat een link naar uw website heeft opgenomen. En uiteindelijk de voorkeuren van de algoritmes van de actuele versie van Google en andere zoekmachines.

“SEO Eenvoudige tips om meer lezers uw artikelen te laten vinden” verder lezen

Zelf een nieuwsbrief maken

Beginnen met een nieuwsbrief

nieuwsbriefEmail als communicatiemiddel is in de loop der jaren niet veel veranderd. Hetzelfde kan gezegd worden van de elektronische nieuwsbrief die via email verstuurd wordt.

Dit is nog steeds een zeer effectieve manier om in contact te blijven met cliënten, collega’s en – afhankelijk van de focus – de wereld om ons heen. Dit geldt in het bijzonder voor nieuwsbrieven die in een professionele setting worden verstuurd en ontvangen.

Email vormt op dit moment ongeveer het belangrijkste communicatiekanaal binnen en tussen bedrijven. Iedereen die beroepsmatig op de hoogte moet blijven van nieuws of andere ontwikkelingen heeft toegang tot email.

Toegang tot verschillende ander kanalen zoals socialmedia  binnen veel bedrijven en organisaties beperkt of helemaal niet mogelijk. Daarbij speelt privacy bij dergelijke systemen een rol. Voor een grote groep mensen een reden om geen, of heel beperkt, gebruik te maken van de grootste socialmediacanalen die in aanmerking kunnen komen voor het verspreiden van een specifieke vorm van nieuwsbrief. Social media kan overigens wel een goede aanvulling zijn op uw email nieuwsbrief.

Veel nieuwsbrieven hebben hun gedrukte versie lang geleden vaarwel gezegd en van veel edities heeft zelfs nooit een gedrukte versie bestaan. Voor deze publicaties worden verschillende namen gebruikt; elektronische nieuwsbrief, e-nieuwsbrief, e-publicatie of zelfs e-zine. Welke naam ook gebruikt wordt, deze publicaties kunnen prettig zijn om te schrijven en zijn over het algemeen een kostenefficiënte manier om u te presenteren aan uw publiek.

In dit artikel kijken we nader naar wat er komt kijken bij het maken en onderhouden van een nieuwsbrief. Dit kan u helpen bij het nagaan van wat uw primaire doelen zijn als u besluit om via email een nieuwsbrief uit te gaan geven. Ook kan het vast een kader bieden voor het opzetten, schrijven en aan de man brengen van uw nieuwsbrief.

De focus ligt hierbij op de ontwikkeling van een gratis e-nieuwsbrief, ontwikkeld door informatieprofessionals en bedoeld voor interne lezers of professionele relaties. “Zelf een nieuwsbrief maken” verder lezen