Blijf up-to-date met actueel branchenieuws

branchenieuwsHoewel het dagelijks bijhouden van het laatste nieuws met betrekking tot uw vakgebied een hele opgave kan zijn, levert deze specifieke kennis een aanzienlijke voorsprong op die meer dan de moeite waard is.

Ten eerste stelt het volgen van het laatste nieuws u in staat om betere beslissingen nemen, en u ziet ziet eerder bedreigingen en mogelijkheden eerder. Een dergelijke voorsprong is vooral belangrijk als u bij de strategie van uw bedrijf of organisatie betrokken bent. Up to date zijn van het laatste nieuws is ook belangrijk voor mensen die op het gebied van marketing en sales werken. Hier helpt het nieuws om nieuwe verkoopmogelijkheden te vinden nog voordat anderen deze hebben gezien.

Ten tweede is het volgen van het laatste nieuws met betrekking tot uw vakgebied om zg expert power (zie Wikipedia: French and Raven’s five bases of power) op te bouwen. Door expertise op uw vakgebied op te bouwen verwerft u snel vertrouwen en respect van de mensen om u heen. Vooral voor mensen met een leidinggevende positie is dit van onschatbare waarde.

Om dagelijks up to date te blijven van ontwikkelingen in uw sector is het belangrijk om eerst de belangrijkste bronnen van informatie in kaart te brengen. We geven hieronder een overzicht van een aantal bronnen die voor vrijwel iedere industrie of ieder vakgebied toepasbaar zijn.

Bronnen voor actueel branchenieuws

Brancheorganisatie
Binnen uw sector is hoogst waarschijnlijk een branche organisatie actief, wellicht zelfs verschillende. Deze organisatie publiceren vaak nieuwsbrieven en andere uitgaven met branche-specifiek nieuws. Ook organiseren zij netwerkmogelijkheden en conferenties die erg nuttig kunnen zijn.

Beurzen en conferenties
Beurzen en conferenties zijn ideaal om op de hoogte te blijven van mogelijke concurrentie, nieuwe producten, trends binnen de sector en ongedwongen netwerkmogelijkheden.

Mentor
Vooral voor jonge professionals is het vinden van een goede mentor binnen de organisatie van groot belang. Hij of zij heeft veelal een een schat aan inside information te bieden en beschikt daarbij ook over het inzicht om deze informatie te duiden.

Blogs
Blogs zijn al lang niet meer de persoonlijke webpagina’s van enkele jaren geleden. Verschillende branche-specifieke blogs genieten tegenwoordig veel aanzien als bron van betrouwbare informatie.

Doe een zoekopdracht met veelgebruikte termen in uw sector. Het kan even duren voor u enkele blogs heeft kunnen onderscheiden die aansluiten bij uw informatie behoefte.

Blogs bieden over het algemeen goede mogelijkheden om up to date te blijven, via bv RSS, email nieuwsbrieven en Twitter.

Twitter
Twitter kan een prima bron zijn voor actuele nieuwtjes. Gebruik Twitter om personen binnen uw industrie te vinden die ‘in-the-know’ zijn. Deze Twitteraars zijn met enkele relevante zoektermen eenvoudig te vinden. Door in gesprek te gaan kunt u overigens nog veel meer uit Twitter halen.

LinkedIn
Het sociale netwerk LinkedIn is voor velen een geweldige manier om in contact te blijven met collega’s, ex-collega’s en anderen. Via LinkedIn kunt u zich ook aansluiten bij groepen voor specifieke bedrijfstakken waarbinnen de laatste updates gedeeld worden.

Privacy is bij het gebruik van een voorziening als LinkedIn een issue. Het gebruik van de dienst is in principe gratis, u betaalt met uw persoonlijke informatie en het laten registreren van uw activiteiten.

Google Alerts
De Google Alerts houdt u automatisch op de hoogte al er op internet nieuwe publicaties zijn verschenen die zoektermen bevatten die u van te voren hebt opgegeven.

Als u bijvoorbeeld in de farmaceutische sector werkt dan zou u zo op de hoogte kunnen blijven van publicaties op websites waarin namen van bepaalde geneesmiddelen genoemd worden. Google Alerts instellen met uw eigen bedrijfsnaam als zoekterm is overigens altijd een goed idee. In een afzonderlijke post leggen we uit hou u in enkele stappen Google Alerts voor uw organisatie kunt instellen.

Fora
Het lezen of actief deelnemen aan fora op internet kan een schat aan informatie opleveren. Informeer bij collega’s welke fora zij bezoeken, of vraag via Twitter of LinkedIn naar aanbevelingen.

Maak tijd vrij
Wanneer je de beste informatiebronnen in kaart hebt gebracht stel je een schema op aan de hand waarvan je deze bronnen het beste kunt gebruiken. Op drukke dagen kan dit een uitdaging vormen, vooral als er werkzaamheden tussendoor komen die geen uitstel dulden. Hoe dan ook is het belangrijk om iedere dag tijd vrij te maken om het meest actuele nieuws op je vakgebied bij te houden.

Je maakt eerst dagelijks of wekelijks tijd vrij om te lezen en te netwerken. Het volgen van het nieuws vereist regelmaat. Het is echter zeer nuttige tijdbesteding die zijn waarde zeker zal bewijzen.

Als je iedere dag vrij veel moet lezen, verdiep je dan eens in speed reading. Dit kan op de duur veel tijd besparen.

Vergeet niet dat je niet absoluut alles hoeft te weten dat betrekking heeft op je sector. De meeste tijd zal je in het begin kwijt zijn aan het zoeken naar betrouwbare en actuele bronnen.

Delen
In veel gevallen is het delen van nieuws met collega’s of zakenpartners ideaal om contacten en communicatie levendig te houden.

Uiteindelijk is het up to date blijven van het actuele nieuws van je bedrijfstak alleen nuttig als je de informatie ook daadwerkelijk gebruikt. Het is zonde om opgedane kennis alleen maar op te slaan; gebruik het in je voordeel door nieuwe kansen te zien, risico’s te overzien en betere beslissingen te nemen.